הניסיון לאפיין ולתאר כיצד מתנהל תהליך חשיבה מערכתי נתקל באותם קשיים המאפיינים מערכות מורכבות. גם כאן, השלם גדול מסך חלקיו ופירוט ופירוק התהליך לגורמים איננו מצליח לעמוד על הקסם המתרחש בחדר כאשר הבנה מערכתית נוצרת.
תהליכי חשיבה מערכתיים מוצלחים כרוכים ביכולת לשלב בין מעטפת תומכת לחשיבה מסוג הזה, ובין שימוש במתודולוגיות ובכלים שמסייעים לידע המערכתי להיווצר. המדריך לא מציע "מתכון" שיש ליישם באופן מדויק, וגם וגם יישום דווקני אינו מבטיח הצלחה, אך סך ההצעות בפרק זה מסייע ביצירת תנאים נוחים ואפקטיבים יותר ללמידה שתוכל לפרוץ את הידע הקיים לעבר מחוזות חדשים.